Strona główna » Warsztat » Jak to przyciąć – noże w modelarstwie kartonowym

Jak to przyciąć – noże w modelarstwie kartonowym

Modelarstwo kartonowe jest trudniejsze od plastikowego, z uwagi na to, że każdy element musimy własnoręcznie wyciąć z arkusza, podkleić tekturą odpowiedniej grubości oraz wyciąć, następnie wymodelować właściwy kształt i skleić. W przypadku modelu z plastiku ten sam proces sprowadza się do wycięcia gotowego elementu z ramki i wygładzeniu go, po czym można sklejać.
Od czego zależy jakość twoich modeli kartonowych? W dużej mierze jest to kwestia narzędzi do cięcia. W zasadzie są to nożyczki, do wycinania zaokrąglonych powierzchni, oraz nóż do elementów prostych.

cięcie kartonu

Narzędzia do cięcia dla początkującego

Chyba każdy modelarz zaczyna od tępego noża tapicerskiego oraz od wysłużonych nożyczek – dlatego krawędzie kartonu są poszarpane i nierówne. Cięcie tępym nożem to męczarnia, dlatego jak najszybciej zainwestuj w nowy model uniwersalnego noża. Dobry nóż z łamanym ostrzem kosztuje niecałe dziesięć złotych, zapewni ci także bezpieczeństwo, dzięki blokadzie ostrza. Trudno znaleźć firmę popularniejszą niż Olfa. Komplet zapasowych noży mały wydatek, dlatego kup je razem z nożem i jak najczęściej zmieniaj ostrza.
Początkujący modelarz musi mieć także dobre nożyczki – koszt nowych to około 20 złotych. Kupujesz je raz na kilka lat, dlatego nie oszczędzaj na sprzęcie. Pamiętaj, by zawsze zabezpieczać stół przed pracą, na przykład za pomocą maty do cięcia.

nożyczki modelarskie

Sprzęt do zaawansowanego cięcia

Gdy zwykły nóż przestaje ci wystarczać, rozejrzyj się za innymi rodzajami noży. Do precyzyjnego cięcia małych elementów dobrze nadają się skalpele, natomiast do wycinania kółek przyda się cyrkiel z ostrzem. Ich podstawowym celem jest przyśpieszenie pracy. Jeśli chodzi o skalpel, możesz go kupić także w sklepie z wyposażeniem medycznym. Nóż tego typu trzyma się w inny sposób niż tradycyjny. Istnieją także noże krążkowe, które pozwalają wyciąć elementy zaokrąglone o wiele szybciej niż nożyczki, jednak z mniejszą precyzją. W sklepach modelarskich można kupić także noże, które służą do piłowania, strugania lub wycinania pod kątem. Modelarstwo kartonowe jest na tyle różnorodnym hobby, że każdy z tych rodzajów noża znajdzie swoje zastosowanie.

mata do cięcia olfa

Reklamy

One thought on “Jak to przyciąć – noże w modelarstwie kartonowym

  1. Na ostatnim zdjęciu jest fajna mata samogojąca też firmy Olfa i można ją kupić w różnych rozmiarach. Jest to naprawdę bardzo fajne uzupełnienie sprzętu do precyzyjnego wycinania. Gdyż od samego początku zmagałem się z problemem braku tektury, która służyła jako podkładka by nie pokaleczyć blatu biurka. A taka tektura zużywa się naprawdę bardzo szybko. I przeszkadza to w pracy. Ale w momencie zakupu maty problem zniknął, nie dość, że elementy podczas cięcia się nie ślizgają to jest jeszcze siatka wymiarowa. Naprawdę polecam!

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )