Strona główna » Warsztat » Jak fotografować modele

Jak fotografować modele

Sklejanie modeli kartonowych wiążę się z kwestią fotografowania. Jest to konieczne jeśli chcesz pochwalić się modelem na przykład na forum modelarskim lub gdy szykujesz model do konkursu. Regulamin konkursu w większości przypadków wymaga fotorecenzji z budowy modelu. Uzyskanie ostrych i ładnych kolorystycznie zdjęć nie jest proste – dlatego śpieszymy z poradami dla osób które nie mają doświadczenia z fotografią makro.

Sprzęt

Fotografowanie drobnych elementów modeli do sklejania wiąże się z koniecznością robienia dużych zbliżeń. Z tego powodu twój aparat powinien oferować niewielką minimalną odległość ostrzenia. Jeśli korzystasz z aparatu kompaktowego sprawa jest prosta – zwykle mają one funkcję makro (przestawiającą małego tulipana), której użycie sprawia iż możemy robić zdjęcia z bliskiej odległości. Gdy używasz lustrzanki, musisz albo użyć obiektywu makro, albo odsunąć nieco sprzęt od modelu – różne obiektywy „łapią ostrość” z różnej odległości.

aparat fotograficzny

Aparat powinien posiadać opcję manualnego nastawiania parametrów. Przydatny jest także statyw stołowy lub standardowy oraz lampka lub dwie, które pozwolą doświetlić model. W celu uzyskania ładnego tła, możesz użyć kawałka kartonu. Postaw na nim model a pozostałą część zagnij o ścianę. Światło można ustawić tak by padało z lewej i z prawej strony, dzięki czemu cienie będą rozproszone i łagodne. Oczywiście tło może mieć dowolne kolory, jednak staraj się by nie odciągało wzroku od tego co ma być głównym elementem zdjęcia – czyli od modelu.

Ustawienia aparatu

W pierwszej kolejności ustawiamy balans bieli, najlepiej korzystając z białej kartki – w naszym przypadku tła. Jeśli używasz tylko żarówek lub światła dziennego, możesz przestawić balans na odpowiednią ikonę. Ustawiamy aparat w takiej odległości by można było złapać ostrość i dobry kadr – bez statywu ta sztuka będzie trudna. Ponieważ aparat jest na statywie, możemy skupić się na ostrości kosztem jasności – domknij przysłonę tak aby wszystko w kadrze było dobrze widoczne. Aby podejrzeć głębię ostrości można użyć przycisk znajdujący się obok obiektywu. Przy otwartej przesłonie ostry jest bardzo niewielki obszar w kadrze, co będzie niekorzystne. Domykanie przesłony wpływa na lepszą ostrość zdjęć. Ponieważ obiekt jest nieruchomy, możesz użyć długich czasów naświetlania. Czułość ISO należy pozostawić na niskim poziomie – mała ilość światła uwydatnia szumy.

Sesja

Aby uzyskać lepsze ujęcie lepiej przekręcić model niż aparat na statywie. Aby uzyskać odpowiednio naświetlone kadry warto użyć pomiaru centralnie ważonego lub punktowego – tło może być nieco przepalone, przez co cienie będą mniej widoczne. By wykonać bardzo ostre zdjęcia używaj samowyzwalacza i funkcji wstępnego podnoszenia lustra – przez co unikniesz drgnięcia zestawu przy uderzeniu lustra. Ta funkcja przydaje się także w kompakcie – gdy samodzielnie nadusisz migawkę, aparat zmieni swoją pozycję przez co zdjęcie nie będzie ostre. Osoby które chcą wykonać fotorelację powinny skupić się na najważniejszych elementach, oraz pokazywać newralgiczne momenty podczas wykonywania modelu. Na żadnym forum nie będzie mile widziane wstawianie kilkudziesięciu zdjęć „tego samego”, zatem warto zachowywać umiar w tym względzie.

Obróbka zdjęć

Kadry uzyskane w powyższy sposób nie zawsze są idealne – zdjęcia należy zatem przyciąć w programie edycyjnym. Jeśli zdjęcia wyszły nieostre, wyostrzanie zwykle niewiele pomaga. Należy wtedy powtórzyć sesję, o ile jest taka możliwość. Jeśli pragniesz wrzucić zdjęcia na forum, musisz zmniejszyć ich wielkość.

Reklamy

2 thoughts on “Jak fotografować modele

    • Makro fotografia przyda się przy fotografowaniu detali. Do zdjęć całych modeli i dioram jest mało użyteczna – następuje zniekształcenie obrazu.

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )